Újdonság a Volkswagenről
2022.06.20.

Az új ID. Buzz és ID. Buzz Cargo: Letisztult formatervezés és klasszikus vonalak a modern mobilitásért

Egy ikon visszatér: A Volkswagen az ID. Buzz és az ID. Buzz Cargo által ülteti át a T1 genetikáját a jelenbe – és egyúttal a jövőbe. Az első 1950-es buszhoz hasonlóan az új modellek is letisztult és funkcionális kialakításúak, ugyanakkor számos érzelmet ébresztenek fel. De hogyan sikerült elérni mindezt? A Volkswagen formatervezői exkluzív betekintést nyújtanak munkájukba.
Az új ID. Buzz és ID. Buzz Cargo

„A T1 az 1950-es évek ikonja volt” – mondta Jozef Kabaň, a Volkswagen Design vezetője. „Az ID. Buzz-zal átültetjük a genetikáját az elektromobilitás korába. Az ID.Buzz átülteti az ikonikus géneket és arculati elemeket a digitális korba. Az ID. Buzz egyszerre időtálló, fenntartható és rendkívül funkcionális. Ezek a tulajdonságok teszik egyedivé. Ez nagyfokú szimpátiát és az összetartozás érzését közvetít a közlekedők felé.”

Az ID. Buzz-zal a Volkswagen egy új piaci szegmensbe tör be, és ACCELERATE stratégiája részeként minden járműosztályban felgyorsítja elektromos kampányát. 2030-ra a Volkswagen európai eladásainak legalább 70 százalékát tisztán elektromos járművek fogják majd kitenni. Ez több mint egymillió járművet jelent. Észak-Amerikában és Kínában az elektromos járművek aránya legalább 50 százalék lesz.

Letisztult karakter. Az ID. Buzz és az ID. Buzz Cargo – azaz a busz és a kisáuszállító – elődjüket követik egyedi vonalvezetésükkel. „Egy ikonban nagyon sokat számít az egyszerűség” – mondta Marco Antonio Pavone, a Volkswagen külső formatervezésért felelős vezetője. „Minden gyerek tud rajzolni egy olyan járművet, mint a T1-es, mindössze néhány vonallal. És amikor meglátom az ID. Buzz-t, azt mondhatom: Hű, itt is tökéletesen sikerült!” – tette hozzá Roland Faller, a Volkswagen Haszonjárművek külső formatervezésért felelős vezetője. – „Az ID. Buzz Cargo nemcsak egy praktikus transzporter, hanem kifejező formatervezésének és nagyfokú funkcionalitásának köszönhetően figyelemre méltó innováció."

V-alakú és nagy méretű VW-logó. Az elülső rész bizonyítja, hogy mindkét új modell átveszi a régi modell formavilágát, ezzel mosolyt csalva az emberek arcára. A V alakú motorháztető és a nagy, feltűnő VW-logó karizmatikus megjelenést kölcsönöz a jármű orrának, míg a fényszórókat egy fénycsík köti össze. Az oldalsó és a hátsó rész a kialakítás felső és alsó zónára való szétválasztását folytatja. Ez különösen az opcionális kéttónusú fényezés esetén feltűnő, amely ismét a történelmi T1 modellre emlékeztet.

Harmonikus arányok és rendkívüli aerodinamika. A kibocsátásmentes busz karosszériájának pragmatikus arányai lenyűgözőek. A nagy kerekek a külső sarkokban helyezkednek el, így a relatív kis alapterületű hely ideálisan kihasználható. A légellenállási együttható, amely egy elektromos jármű hatékonysága szempontjából különösen fontos, az ID.Buzz esetében csak 0,285. A klasszikus T1 esetében még 0,44 volt.

Kétrészes felnik. A felnik is különösen sokatmondóak. Saját, meggyőző arculati nyelvezettel rendelkeznek, ugyanakkor fontosak a jármű hatékonysága és hatótávolsága szempontjából. „A kerekek valójában nagyon fontosak egy elektromos jármű számára” – magyarázta Ranbir Kalha, a felnikért és kerekekért felelős tervező. „Számos technikai követelménynek kell megfelelniük. Az elsődleges kérdés természetesen az aerodinamika, a második pedig a súly. Az ID. Buzz sajátossága, hogy a felnik úgy néznek ki, mintha egy darabból állnának, de valójában hibrid kerekek. Két részből állnak, aminek köszönhetően nagyon könnyűek. Ezt a keréktípust először használják az ID. Buzz-ban,” – mesélte Kalha, és hozzátette – „Ezenkívül az új kerekek értelemszerűen fokozzák az ID. Buzz egyéni karakterét, a praktikustól a sportoson át az elegánsig, egyéni ízléstől függően.”

A modulrendszerű elektromos hajtáskoncepció leghosszabb tengelytávja. Az 1950-es busz – belsős elnevezéssel: a „Typ 2”– önhordó karosszériával rendelkezett, amelyet kifejezetten hozzá fejlesztettek ki, hossza 4,28 méter, tengelytávja pedig 2,40 méter volt. Az ID. Buzz és az ID. Buzz Cargo jó 40 centiméterrel hosszabbak nála. A Volkswagen sokoldalú, modulrendszerű elektromos hajtáskoncepcióján (MEB) alapulnak. A 2,99 méteres tengelytávjuk a leghosszabb a modulrendszerű elektromos hajtáskoncepcióban. Einar Castillo Aranda külső formatervező megjegyezte, hogy „a kompakt hajtáselemeket tartalmazó platform lehetővé tette számunkra, hogy az első kerekeket jóval előrébb, a vezetőt pedig előre és a járműben viszonylag magasan helyezzük el. Az eredmény egy monolitikus sziluett, harmonikusan integrált motorháztetővel.”

Intenzív eszmecsere. Bár az ID. Buzz nem rendelkezik belsőégésű motorral, amely a hagyományos modellekben gyakran sok helyet foglal, elülső része rengeteg technológiát tartalmaz, a fűtés- és klímaberendezéstől az elektromos fékrásegítőig. Ez aztán néhány intenzív tanácskozáshoz vezetett. „A telepítési hely, ahol a fényszóró ül, nagyon szűkös. Emiatt sokat egyeztettünk fejlesztő kollégáinkkal, hogy a karosszéria térfogatát a kerekekhez közel tudjuk tartani. Itt is az volt a fő cél, hogy megőrizzük a monolitikus sziluettet” – magyarázta Aranda.

Kulcsszó: fényszórók. Mint minden ID. modell, az ID. Buzz is teljes mértékben LED-ekre épül, az IQ.LIGHT pedig igény szerint áll rendelkezésre. A LED-Mátrix fényszórók döntően formálják a jármű arculatát, ahogy Urs Rahmel, a fényszóró- és felnitervezés vezetője is kiemelte: „Fontos volt számunkra, hogy a fényanimációval egyfajta emberi jelleget adjunk a járműnek. Ennek eredményeképpen az ID. Buzz intelligens módon lép kapcsolatba környezetével.” Rahmel kollégája, Sandra Sturmat kifejtette: „Az ID. család tagjaként az ID.Buzz egy üdvözlő programot futtat, amikor a járművezető megközelíti. Olyan, mintha a jármű kinyitná a szemét, és szemkontaktust keresne. Úgy gondoljuk, hogy ez a fajta interakció érzelmi kötődést fog kiváltani.”

Finom vonalvezetésű belső tér. Letisztultságával az ID. Buzz és az ID. Buzz Cargo is a klasszikus T1 genetikáját követi, a maga modern módján. Ez a filozófia a belső térben is visszaköszön, például a lineáris műszerfalon – akárcsak a T1-ben – a finoman egymásra épülő elemekkel, beleértve a multifunkciós kormánykerékkel és két digitális kijelzővel ellátott intelligens vezérlési koncepció.

Tágas nyitott tér. A kompakt elektromos meghajtás és a jármű padlójába integrált akkumulátor nyitott teret és bőséges térkialakítást tesz lehetővé, amely még inkább az utasokra és igényeikre helyezi a hangsúlyt. Praktikusan nagy területet, sok tárolóhelyet és interfészt biztosít a járművezető és az utasok számára, a térérzet pedig bőséges, világos és szellős. Jozef Kabaň szerint: „Egy nagyon logikus és intuitív belső térkoncepcióval és variálható helykihasználással rendelkező gépjármű-kialakítást fejlesztettünk ki.” Az ID. Buzz első ülései buszra jellemzően viszonylag magasan helyezkednek el, és kartámlákkal vannak felszerelve. A nagyszámú beállítási lehetőséggel rendelkező ülések csúcsmodellje ergonómiáját a „Kampány az egészségesebb hátért” (AGR) is elismerte.

Stílusos és hangulatos társalgó. Az ID. Buzz belső tere olyan benyomást kelt, ami egyszerre magas színvonalú, elegáns és hangulatos – mint egy modern társalgó. Tomasz Bachorski, a Volkswagen beltéri formatervezésért felelős vezetője elmondta: „Az volt a célunk, hogy vásárlóink otthonát a jármű belsejébe varázsoljuk, méghozzá minden szempontból, az anyagoktól kezdve az otthon megszokott digitális berendezésekig.” Nagy figyelmet kapott a funkció, a színek és az anyagok összhatása. Az opcionális „Interior Style” beltéri csomagokban a színek a külső fényezésnek felelnek meg, és a hűvös „Electric White” árnyalat kellemes hatást kelt. Különösen bájos részletet találunk az ötüléses modell oldal- és üléskárpitján, ahol az ID. Buzz stilizált sziluettjei domborodnak. A 10 különböző színű hangulatvilágítás alapfelszereltség; a 30 színt tartalmazó változat opcionális.

Tökéletes harmóniában. A formatervezésnek és a funkciónak minden részletben tökéletesen harmonizálnia kell egymással, ahogyan azt Doreen Langner, a CAD Interior Design munkatársa a hangulatvilágítás példáján keresztül elmagyarázta. „A tervezési adatok segítségével számítógépen keresztül ellenőrizzük, hogyan jelenik meg a fény a járműben. Ha visszaverődik a szélvédőről, akkor úgy kell igazítanunk a műszerfal kialakításán, hogy a fényt elnyelje, és ne zavarja az vásárlót.

Újrahasznosított anyagból készült fonalak. A fenntarthatóság fontos szerepet játszott az ID.Buzz-ban található anyagok kiválasztásában. A belső tér egyáltalán nem tartalmaz állati eredetű bőrt. Egyes burkolatok olyan szövetet tartalmaznak majd, amelynek fonala újrahasznosított PET-palackokból és a tengerből összegyűjtött műanyagból készült. Marion Dürr, a Color & Trim tervezője a fenntarthatóság gondolatát a következőkkel egészítette ki: „Fantasztikus kombinációkat hoztunk létre minőségi anyagokból. A króm helyett króm hatású festékre, a valódi fa helyett pedig fahatásra támaszkodtunk.”